De Tweede Kamer gaat akkoord met een bezuiniging van driehonderd miljoen euro op het passend onderwijs, meldt de NOS. Dat bedrag haalt minister Marja van Bijsterveldt (CDA) uit het potje voor extra hulp voor probleemjongeren. Regeringspartijen CDA en VVD en gedoogpartner PVV steunen de plannen die vanmiddag tijdens een debat zijn besproken.
De coalitiepartijen en de PVV willen nog wel duidelijkheid over de gevolgen voor scholen. Een Kamermeerderheid vindt dat de maatregel er niet toe mag leiden dat scholen dicht moeten.
Het ‘passend onderwijs’ gaat vanaf 1 augustus 2012 in en houdt in dat kinderen met een handicap of lichte psychische of gedragsproblemen zoveel mogelijk naar een gewone school gaan. Hiervoor komen er samenwerkingsverbanden van gewone scholen en het speciaal onderwijs.
Scholen mogen niet sluiten, wel gedwongen ontslagen
Het kabinet is van mening dat het passend onderwijs te duur is geworden. De Kamer vindt dat de maatregel er niet toe mag leiden dat speciale scholen hun deuren moeten sluiten. Toch liet Van Bijsterveldt vorige week bij een manifestatie tegen de bezuinigingen weten dat er zeker gedwongen ontslagen vallen. Van Bijsterveldt kon niet zeggen om hoeveel ontslagen het precies gaat. De onderwijsvakbonden spreken van zesduizend banen die op de tocht staan. Het kabinet trekt wel in het budget voor het onderwijs tweehonderdvijftig miljoen euro uit voor het belonen van leraren die goed presteren.
Van Bijsterveldt schaft de rugzakjes af
Momenteel bedraagt het totale budget voor het passend onderwijs 3,7 miljard euro. De bezuiniging moet het budget terugbrengen naar het niveau van 2005, toen het nog 3,4 miljoen bedroeg. Van Bijsterveldt schaft ook de zogenoemde ‘rugzakjes’ af. Dit zijn persoonsgebonden budgetten waarmee ouders van probleemleerlingen steun kunnen inkopen. NRC onderwijsredacteur Marieke van Twillert legde op 2 februari in NRC Handelsblad uit wat deze ‘rugzakjes’ precies zijn:
Het rugzakje (ingesteld in 2003) is geld, waarmee scholen extra begeleiding kunnen geven aan kinderen met een aandoening. Denk aan (lichte) psychische aandoeningen of gedragsstoornissen als autisme, of een lichamelijke handicap. Die school koopt met het budget van het kind extra hulp in, zoals een paar uur ‘remedial teaching’, of speciaal lesmateriaal. Geld aanvragen is gecompliceerd: ouders dienen een verzoek in bij een commissie, die bepaalt of het kind in kwestie inderdaad ‘zorg’ behoeft.
In de plaats van individueel budget aanbieden voor kinderen wordt in het onderwijsbudget geld toegekend aan de school zelf. De scholen moeten vervolgens op zoek gaan naar een ‘passende plek voor ieder kind’. Met het geld dat de scholen krijgen, moeten leraren opgeleid worden om zorgleerlingen beter te helpen. Van Bijsterveldt meent dat hierdoor de professionaliteit toe- en de bureaucratie afneemt. Maar de vakbonden en scholen zijn het daar niet over eens. Van Twillaart:
“Het grootste probleem is de bezuiniging van 300 miljoen euro – op beleid dat nog niet is ingevoerd. Volgens de minister is het mogelijk om tegelijkertijd een nieuw systeem in te voeren én te bezuinigen. Daar denken scholen, schoolleiders en vakbonden anders over. De ‘gewone’ scholen zijn bang dat vooral zij de gevolgen zullen merken. Zij zijn namelijk verplicht de kinderen aan te nemen. En de werkdruk neemt toe voor leraren.”
bron:http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/16/bezuinigingen-passend-onderwijs-gaan-door/