In dit boek staan didactische werkvormen centraal. Als docent is het altijd weer de vraag welke werkvormen je wilt gaan inzetten om je lesdoelen te behalen. Daarbij moet de gekozen werkvorm niet alleen aansluiten op het onderwerp, maar rekening houden met de verschillen tussen leerlingen. In dit boek staat een grote diversiteit aan werkvormen. Het didactische werkvormenboek biedt daarvan een overzicht en legt het verband met de theorie.
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt belangrijke achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet.
Deel twee geeft vervolgens een uitgebreid overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd.
Het didactische werkvormenboek is bedoeld voor alle HBO-studenten die in loopbaan te maken krijgen met lessituaties. Het boek is met name toegespitst op de diverse lerarenopleidingen.
Daarnaast is het boek ook geschikt voor studenten onderwijskunde en onderwijspedagogiek.
Op zoek naar afwisseling in werkvormen en nieuwe ideeën? Dit is een inspirerend boek met volop nieuwe werkvormen, zeer nuttig voor gebruik in de praktijk. Voor mij een onmisbaar boek! Echt een aanrader.
Het didactische werkvormenboek
Piet hoogeveen en Jos Winkels
ISBN: 978-90232-4067-9