Steeds meer kinderen krijgen een vrijstelling op grond van artikel 5a van de leerplichtwet. Deze vrijstelling is bedoeld voor kinderen die door een zware lichamelijke of psychische beperking niet naar school kunnen, omdat ze niet ‘leerbaar’ zouden zijn. Maar steeds meer slimme en lichamelijk gezonde kinderen krijgen ook zo’n vrijstelling, bijvoorbeeld omdat ze een schooltrauma hebben opgelopen. Soms zelfs voor de hele duur van de leerplicht. In de afgelopen vijf jaar is het aantal vrijstellingen op grond van dit artikel met zestig procent gestegen. Wat zeggen deze cijfers? En komen scholen wel hun zorgplicht na? Drie jaar geleden werd het passend onderwijs ingevoerd, wat scholen verplicht een plek te vinden voor iedere leerling. Ook voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege een leer- of gedragsprobleem. Die zorgplicht blijkt in de praktijk geen garantie op onderwijs. Steeds meer kinderen komen thuis te zitten of gaan naar zorgboerderijen of andere vormen van dagbesteding en krijgen weinig of geen onderwijs. Hoe is het zover gekomen en wat zijn de gevolgen voor kinderen als ze niet meer naar school hoeven?